Leveranstid: 2-4 arbetsdagar

Allmänna villkor

Köpvillkor

1. Ansvar

Le Rich AB ansvarar för alla online beställningar via https://lerich.se. Du kan även besöka vår butik som ligger på Kungsgatan 35b i Uddevalla. Vi tar dom senaste trenderna och förvandlar dom till ett inspirerande mode i olika stilriktningar, storlekar och för alla sorters tillfällen. Med våra fem egna klädmärken, bred sortiment och en ny kollektion varje månad får vi ständigt återkommande kunder. Våra kunder hittar oftast nya favorit plagg och vi är speciellt stolta över att ha nöjda kunder som kommer tillbaka till oss. Kom gärna in till oss, bläddra i eller ta med dig ett exemplar av vår mode katalog. Besök vår fashion store i Uddevalla City, vid Kungstorget.

2. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till: [email protected].
  • Om det finns någonting annat som du vill ändra på i din beställning så måste du kontakta oss inom 24 timmar.

2.1 Åldersgräns

För att kunna köpa produkt(er) genom vår webbplats, e-post, kundtjänst eller sociala medier måste du vara minst 18 år. Om du är under 18 år måste du ha ditt målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) som sker ur vårt sortiment, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss och användande av några av våra andra tjänster på vår webbplats så godkänner du också våra Allmänna villkor och du intygar därav att alla de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

3. Leverans

  • Våra normala leveranstider är 2-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Leverans pris: 69 SEK. Vi har fri leverans för order över 999 SEK.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du meddela oss detta, via e-postadress: [email protected].

3.1 Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar. Vi ansvarar inte för Postens förseningar. Om det inträffar frånsäger sig Le Rich allt ersättningsansvar till dig som konsument för den eventuella skada som förseningen kan ha åstadkommit. Du som konsument får ta kontakt med fraktbolaget.

3.2 Hämta ut ditt paket

För ej utlösta varor debiteras fraktkostnaden och en administrativ avgift om 450 SEK. Denna kostanden debiteras om du inte skulle hämta ut ditt paket eller om du uppger felaktiga adressuppgifter som leder till att paketet åter skickas till oss. Var noggrann med att ange korrekt namn och leveransadress. Du som konsument är ansvarig om dina adressuppgifter är felaktiga och varorna inte når fram till dig på grund av detta.

4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt:

Returadress:
Le Rich AB
Kungsgatan 35 B
451 30 Uddevalla
Sverige.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar köpet. Meddelandet ska skickas till vår e-post: [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Om du önskar nyttja din ångerrätt behöver du först meddela oss detta via e-post. Ett icke uthämtat paket inte är giltigt som ett utövande av ångerrätten. OBS. ett paket som inte hämtas ut debiteras med 450 SEK (frakt-, emballage- samt expeditions- avgift).
  • Varor som var slut på lager som beställts in för din order.
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Parfymer och smink.
  • Produkter som smutsats ner eller är skadade.
  • Som kund hos oss har du din rättighet till att beställa våra produkter, prova dem hemma och returnera de varor som inte passar dig. Tyvärr har vi dock upptäckt att det finns ett oroväckande beteende hos vissa konsumenter som systematiskt beställer produkter och sedan returnerar nästan allt varje gång, detta har mycket stor påverkan på miljön och är på samma sätt kostsamt att hantera. Det har även kommit till vår kännedom att många produkter returnerats tillbaka till oss efter användning eller andra former av bedrägeri. Skulle vi komma att upptäcka den här typen av beteenden så förbehåller vi oss rätten att stänga av dig som konsument. Dessa returer godkänns inte och avstängning är inte tillfällig.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se: HÄR.

6. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar och filmar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
  • Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • När du som konsument nyttjar din ångerrätt återbetalar vi dig summan för ditt köp, exklusive kostnaden för vårt leveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål senast 14 dagar efter att vi fått information från dig angående ditt beslut att ångra din order. Vi har förbehåller rätten att avvakta med återbetalningen till dess vi har mottagit returen. Vid återbetalningen använder vi oss av samma betalningssätt som du använt när du gjort din order. Detta kommer inte att medföra några övriga avgifter för dig. Vid utövande av ångerrätten står du som konsument för kostnaden av returfrakten.

8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

8.1 Färgåtergivning

Då alla olika bildskärmar och individuella skärminställningar har påverkan på färgåtergivningen kan vi inte säkerställa att färgernas nyanser på produkterna stämmer överens med de bilder som visas på vår webbutik när du som konsument besöker oss, det kan existera en viss färgskillnad beroende på fotokvalitet, bildskärm samt upplösning av foto. All bildinformation skall anses som illustrationer och kan slutligen inte garanteras återge varans exakta utseende. Vi eftersträvar alltid på lämpligast sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på vår webbsida och därtill även slutförsäljning av produkter.

9. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgiftslagen

Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Du kan som kund alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.

11. Bedrägerier

Alla bedrägerier och dataintrång polisanmäls samt alla andra försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt inköp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller andra varianter missbruk av vår webbplats.

12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se: arn.se.
  • För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se: Konsument Europa.
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.